Leica Oskar Barnack Award 2012

Frank Hallam Day i Piotr Zbierski zwycięzcami tegorocznego konkursu Leica Oskar Barnack Award 2012

Frank Hallam Day i Piotr Zbierski zwycięzcami tegorocznego konkursu Leica Oskar Barnack Award 2012

Zwycięzcą tegorocznej edycji prestiżowego konkursu fotograficznego ‘Leica Oskar Barnack Award 2012’ zostaje amerykański fotograf Frank Hallam Day. Jako nagrodę za swój zwycięski cykl zatytułowany “Alumascapes” otrzyma aparat Leica M9-P, obiektyw o wartości ok. €10,000 oraz czek wysokości €5,000.

Leica Oskar Barnack Award Newcomer 2012 zdobył Piotr Zbierski z Polski. Jego portfolio pt. “Pass by Me” zwyciężyło rywalizację czy w kategorii Debiutant i zostało nagrodzone aparatem Leica M9-P z obiektywem.

Zwycięskie prace zostaną zaprezentowane na Międzynarodowym Festiwalu Fotografii w Arles, na południu Francji 3 lipca 2012 r. Wszystkie portfolia zgłoszone do aktualnej edycji konkursu Leica Oskar Barnack Award 2012 są dostępne pod adresem: www.leica-oskar-barnack-award.com.

Przez cały czas trwania swojej fotograficznej kariery, Frank Hallam Day skupiał się na różnorakich aspektach funkcjonowania fotografii jako medium. W następstwie licznych projektów skoncentrowanych na zagadnieniach politycznych, jego kolejne prace wskazują na rosnące zainteresowanie relacjami człowieka z otaczającym go środowiskiem. Chcąc wykreować sugestywne wizje i ujawnić pewną ambiwalencję rzeczywistości, znaczną część swoich prac realizuje pod osłoną nocy. Ostatni przykład to zwycięskie portfolio “Alumascapes”. Projekt ten jest fotograficznym zapisem miesięcznej podróży przez Florydę. Przy użyciu fotograficznych obrazów, Frank Hallam Day opisuje fenomen relacji człowieka ze środowiskiem naturalnym w bardzo unikatowym stylu; poprzez sportretowanie nowoczesnych wozów kempinowych – migoczących gwiazd i świetlistych bohaterów zdjęć. Każdy z nich sprawia nieodparte wrażenie, jakby był nierozerwalnie wpleciony w nocny pejzaż Florydy przypominający miejscami dżunglę. Każdy z nich jest także osobną bezpieczną wyspą wśród mrocznej i nieprzyjaznej rzeczywistości. Sprawiają wrażenie, jakby roztaczały przed swoimi właścicielami aurę komfortu i bezpieczeństwa przy dyskretnym udziale technologicznego luksusu. Oczywiście ta forma ucieczki nie ma zbyt dużo wspólnego z miłością do przyrody ani wyrzekaniem się codziennych luksusów cywilizacji. Frank Hallam Day wydaje się ujawniać przy pomocy obrazów, że relacje między człowiekiem, a środowiskiem naturalnym stały się bardziej ambiwalentne niż kiedykolwiek w historii. Ta myśl przewodnia zostaje podkreślona w podwójnym znaczeniu tytułu cyklu. Z jednej strony słowo “Alumascapes” jest tworem wymyślonym przez fotografa dla opisania krajobrazu zdominowanego przez pojazdy skonstruowane z aluminium. Z drugiej strony, tytuł jest także nazwą marki produkującej wozy kempingowe, z których kilka widzimy na zdjeciach. Wiele innych modeli wozów sportertowanych do tego projektu niesie ze sobą zbliżone konotacje: Wilderness (pustkowie), Mountaineer (alpinista), Escaper (“służący do ucieczki”), Cougar (puma) i Falcon (sokół). Zawarta w nazwach sugestia pewnej bliskości natury z jednej strony, a z drugiej alienacji i osamotnienia wobec świata przyrody po raz wtóry przywołują skojarzenia paradoksu leżącego w relacji współczesnego człowieka z naturą. Wydaje się, że jest to precyzyjny obraz intencji fotografa: ukazanie i ujawnienie jasno rozświetlonych wozów kempingowych ukrytych i skulonych pomiędzy drzewami. Ponury i przygnębiający nastrój zdjęć podkreśla poczucie izolacji, pewnej mrocznej tajemnicy, ucieczki i strachu. Mogą sprawiać wrażenie upozowanych i sztucznych, a jednak takimi nie są. Mieszkańcy pojazdów nigdzie nie ujawniają swojej obecności, tak jak fotograf nie ujawnia swojej obecności przed nimi. Jednym z najbardziej naturalnych powodów takiego stanu jest to, że prawdopodobnie są pochłonięci oglądaniem telewizji w jasnych klimatyzowanych wnętrzach luksusowych domów z dala od domów- w poczuciu absolutnej harmonii z naturalnym środowiskiem wokół nich.

Prace Franka Hallam Day’a były pokazywane na wielu międzynarodowych wystawach a sam autor jest reprezentowany w licznych galeriach i prywatnych kolekcjach. Artysta na stałe mieszka w Waszyngtonie, jest wykładowcą fotografii w Instytucie Smithsonian w Waszyngtonie oraz laureatem licznych nagród i stypendiów.

Cykl “Pass by me” autorstwa polskiego fotografa Piotra Zbierskiego, który zdobył główną nagrodę za debiut w konkursie Leica Oskar Barnack Award, jest kulminacją projektu, nad którym autor pracował od pięciu lat. Poprzez swój długoterminowy projekt zatytułowany “White elephant” fotograf zgłębia zagadnienie ekspresji emocji oraz pytanie w jakim stopniu są one w stanie zastąpić rzeczywistość. W tym projekcie fotograf swoje zafascynowanie kieruje w stronę przypadkowych spotkań. Spojrzenie na ludzi postawionych w rolach bezstronnych obserwatorów i przelotne spotkania z nieznajomymi – bez posiadania uprzedniej wiedzy na ich temat – pozwalają zobaczyć to, co najbardziej czyste i najważniejsze – ludzi i cały zamknięty świat ich emocji. W słowach Piotra Zbierskiego zawarta jest odpowiedź: “wybrałem fotografię, bo pozwala mi ona zbliżyć się do ludzi. Fotografia to jedyne medium, które przez swoją bezpośredniość pozwala mi ujawnić istnienie imaginacji w realnym świecie.” Piotr Zbierski w swoich pracach koncentruję się na twarzach, gestach, ekspresji uczuć i relacji. Jego prace nie pretendują do miana oryginalnych, ale zamiast tego pozostają konsekwentnie autentyczne. Przedstawiają sceny z samego serca wydarzeń, „mięsa życia”, ujęte w zróżnicowanych przestrzeniach. Większość z nich powstała w trakcie podróży po Europie Wschodniej i Indiach. Chociaż przy pierwszym kontakcie cykl sprawia wrażenie chaotycznej struktury, przy głębszym poznaniu odsłaniają się podskórne relacje i porządek łączący je w całość. Razem tworzą kompletny obraz i spójną historię o szczęściu, wspomnieniach i spotkaniach opisanych wyrazistym fotograficznym językiem.

Piotr Zbierski urodził się w 1987r., uczęszczał do Łódzkiej Szkoły Filmowej od 2006 do 2012 roku, kiedy to otrzymał dyplom magistra. Wybrane obrazy z cyklu “White Elephant” były pokazywane na rozmaitych wystawach w Polsce, Rosji oraz Portugalii.

Prestiżowy doroczny konkurs “Leica Oskar Barnack Award” jest w tym roku organizowany po raz trzydziesty trzeci, a aktualna edycja pobiła rekord 2800 zgłoszeń (przy ubiegłorocznym poziomie 2000 zgłoszeń). Uczestnictwo zgłosili profesjonalni fotografowie ze 101 krajów, w tym przeważającej większości z takich krajów, jak Niemcy, Chiny i USA. Wśród członków jury znaleźli się: Bruce Gilden, fotograf agencji Magnum; Stephan Erfurt, dyrektor C/O Berlin; Valérie Fougeirol, dyrektor kreatywny Galerii Magnum w Paryżu, Karin Rehn-Kaufmann, dyrektor artystyczny Galerii Leica w Salzburgu oraz Brigitte Schaller, dyrektor artystyczny magazynu Leica Fotografie International.

Wywiad z Piotrem Zbierskim.